MULA191014TAMAT190115
KLServer

BORANG DAN SYARAT PERMOHONAN BANTUAN RM500

| Dec 1, 2011

BORANG DAN SYARAT PERMOHONAN BANTUAN RM500 | Pada pembentangan Bajet 2012 baru-baru ini, Kerajaan telah mengumumkan untuk memberi bantuan tunai, secara one-off, sebanyak RM500 kepada isi rumah yang berpendapatan bulanan RM3,000 dan ke bawah. Bantuan ini adalah tanda keprihatinan Kerajaan dalam usaha untuk membantu meringankan kenaikan kos sara hidup rakyat.

SUMBER

SYARAT KELAYAKAN PERMOHONAN BANTUAN RM500

  1. Isi rumah yang layak memohon merujuk kepada seorang lelaki atau wanita yang menjadi ketua kepada ahli yang tinggal serumah atau ketua keluarga. Ini merangkumi individu:
  2. Berkahwin termasuk anak yang berkahwin dan tinggal bersama ibu bapa;
  3. Ibu atau bapa tunggal yang mempunyai tanggungan;
  4. Individu (bujang, duda, ibu tunggal) bujang yang mempunyai tanggungan; dan
  5. Warga emas sebatang kara
  6. Ketua isi rumah yang berkerja sendiri juga adalah layak untuk
    memohon.

BORANG PENDAFTARAN/ PERMOHONAN BANTUAN RM500

Kerajaan memutuskan, pendaftaran permohonan Bantuan Tunai RM500 akan dibuat mulai hari Sabtu, 10 Disember 2011 untuk tempoh satu bulan. Borang-borang pendaftaran boleh didapati secara percuma mulai tarikh tersebut, di Jabatan Pembangunan Persekutuan, Pejabat Cawangan dan Pusat Khidmat Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM), serta agensi-agensi Kerajaan.

PEMBAYARAN BANTUAN RM500

Borang yang lengkap di isi berserta salinan Kad Pengenalan hendaklah diserah untuk proses pendaftaran di Jabatan Pembangunan Persekutuan/Negeri, sekolah-sekolah terpilih serta pejabat-pejabat cawangan LHDNM. Pembayaran Bantuan RM500 akan dibuat kepada ketua isi rumah yang layak mulai pertengahan Januari 2012.


Tags: , , , , , , , ,

Category: INFO KAKITANGAN AWAM, INFO SEMASA

Comments (72)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. zak says:

    Bolehlah mengurangkan sedikit tekanan kenaikan harga barang pada masa ini..harap2 kerajaan akan meneruskan bayaran tersebut pada setiap tahun..

  2. MD AZMI BIN ARIS says:

    NAKKAN BORONG SECARA ON LINE

  3. HASNAH BINTI SHAINI says:

    minta emailkan BORANG BANTUAN TUNAI RM500 1 MALAYSIA,TERIMA KASIH….

  4. Rosli bin Ahmad says:

    minta emailkan borang bantuan 1 malaysia

  5. zainudin says:

    Rosli bin Ahmad :
    minta emailkan borang bantuan 1 malaysia

    @Rosli bin Ahmad

  6. zainudin says:

    minta emailkan borang bantuan 1 malaysia

  7. bebe says:

    minta emailkan borang bantuan 1 malaysia

  8. EtaZieta says:

    orang pencen cam kami pun patut disenaraipendekkan…

  9. Mazura Binti MOkhtar says:

    minta tolong emelkan borang bantuan RM500 pada saya…terima kasih..

  10. Othman bin Hnaif says:

    minta tolong emelkan borang bantuan RM500 pada saya

  11. Rolinda daud says:

    minta emailkan borang bantuan RM500 pada saya,terima kasih.

  12. Mohamad Bin S.M Isa says:

    boleh tolong emelkan borang bantuan rm500 pada saya..treima kasih

  13. Mohamad Bin S.M Isa says:

    boleh tolong emelkan borang bantuan rm500 pada saya..terima kasih

  14. koa chee sheng says:

    boleh tolong emailkan borang bantuan RM500 softcopy kepada saya? terima kasih

  15. JAIDI DUMING says:

    minta emaikan borang bantuan RM500 softcopy saya.. terima kasih

  16. mazura mokhtar says:

    saya nk tanya mcm kita org kerajaan ni…dari segi kelayakan gaji tu gaji pokok ke gaji kasar campur dgn elaun2 tu sekali…contohnye ada org kalu gaji pokok tidak sampai la 3000 tp kalau campur elaun lebih la…mcm mana tu…boleh tlg jelaskan…

  17. NORMAH BT SHAFIE says:

    Boleh emailkan borang bantuan RM500

  18. enor deen says:

    nak borang..pls email kn

  19. shika says:

    @zak
    kalau nak every year, kena megundi setahun sekali lar.. Ni duit rakyat.. incomtax segala tax2 k.. bukan duit individu or kerajaan.. apapun, tks to kerajaan refund rm500 to rakyat

  20. daljeet says:

    saya rasa dgn bantuan ini ia dapat meringankan beban rakyat yang berpendapatan rendah, dan dengan ini saya harap bantuan ini akan berterusan untuk selama-lamanya ucapan berjuataan terima kasih pada perdana menteri kita.

  21. queen says:

    Boleh emailkan borang bantuan rm500? terima kasih

  22. shah fariman says:

    Boleh emailkan borang bantuan rm500? terima kasih

  23. NOR SABARIAH BINTI ZAINAL says:

    Boleh emailkan borang bantuan RM500? terima kasih

  24. Mohd Dzulkarnain b. kado@ Mohd Dasuki says:

    boleh emaikan borang bantuan Rm500?terima kasih

  25. sivakumar says:

    boleh tak ? gaji saya 3 ribu gaji kasar memohon

  26. hidayah says:

    Boleh emailkan borang bantuan RM500

  27. anasolehah says:

    salam,mohon emelkan borang pada saye juge..trime kasih (^^)

  28. Michelle tan says:

    minta emailkan BORANG BANTUAN TUNAI RM500 1 MALAYSIA,TERIMA KASIH….

  29. Michelle tan says:

    can i know where to summit this?

  30. Kai Sean says:

    minta borang bantuan Rm500?terima kasih

  31. Ogy says:

    Boleh emailkan borang bantuan RM500?, terima kasih

  32. CHINDRA KERANA ANAK TIPIN says:

    email kan borang bantuan rm500.secara online.terima kasih

  33. banu says:

    Boleh emailkan borang bantuan rm500? terima kasih

  34. HEE KIM LAN says:

    tolong emailkan borang bantuan RM500. terima kasih

  35. chong wah moi says:

    tolong emailkan borang bantuan RM500. terima kasih

  36. vanis says:

    isteri tak bekerja boleh kah minta bantuan ini?

  37. norbaizura says:

    tolong emailkan borang bantuan RM500. terima kasih

  38. mr chai says:

    bolehkah saya tahu orang bujang boleh dapat rm 500?

  39. MOHD ZAIN IBRAHIM says:

    TOLONG EMAILKAN BORANG, KALAU IKUT GAJI BERSIH MEMANG KURANG DARI 3000, CAMPUR SUAMI ISTERI, BOLEH MOHON TAK

  40. Catherine says:

    Tolonh email borang batuan rm500…terima Kasih

  41. Lavaniia A/P Kalithus says:

    Tolong email borang batuan rm500…terima Kasih

  42. masri sahir says:

    Tolong email borang batuan rm500…terima Kasih

  43. mohd ali says:

    boleh tak tolng email kan borang bantuan RM500 kat saya?

  44. mohd ali says:

    terima kasih

  45. mohd ali says:

    @ammboi
    boleh tak tong email kan kat saya jugak?? ali_mohd1814@yahoo.com terima kasih

  46. nurdila says:

    Tolong emailkan borang bantuan rm500

  47. ng hua lieng says:

    sorry, boleh beri tahu saya bila tarikh luputnya?? thank u

  48. sari says:

    org muflis leh dpt x….

  49. sarah says:

    tarikh bila dpt duit? Bg cara apa? Melalui bank ke? Bgaimana alamat kalau posmen xsampai cth kwsan trcorok

  50. Adeline says:

    BR1M : Dengan apa cara pihak memberi tahu kami dan bila wang akan diagihkan ?

  51. Suraya says:

    Masih boleh buat permohonan tak sekarang ne?

  52. vijaya says:

    ada tak semua orang yg mohon dapat duit bantuan

  53. komathi says:

    tolong emelkan borang BR1M. Thank you

  54. Nazri says:

    Apa maksud syarat no. 4, ‘Individu (bujang, duda, ibu tunggal) bujang yang mempunyai tanggungan;’? Adakah tanggungan seperti i.e. pembayaran bulanan kereta atau sewa rumah atau bil-bil atau sebagainya?

  55. NOR ADZLINDA says:

    saya nak tau sekiranya orang kurang upaya sahaja yang tidak memmpunyai tanggunggan layak atau tidak memohon

    • ammboi says:

      tengok samada beliau dibawah tanggungan sesiapa pula.. jika tidak maka beliau layaklah sebagai individu. contohnya jika beliau dibawah jagaan (ayat sesuai untuk tanggungan) ibu @ bapanya, maka beliau tak layak.

  56. Esther says:

    Where to summit the form?

  57. WONG FUI YEN says:

    HELOO,SAYA TOLONG BAPA SAYA TANYA.SEKARANG BAPA SAYA DI KK,TAPI NAMANYA DI KUDAH ,BOLEH SAYA AMBIL IC DIA WAKIL PERGI KUDAT AMBIL RM500??TERIMA KASIH.

  58. zarina says:

    Permohonan BR1M telah diluluskan dan saya perlu mengambil voucher di sek terpilih pada 11.2.2012 (sabtu) tetapi saya telah berlepas tarikh berkenaan kerana mendapat surat pada 12.2.2012, apa yang perlu saya lakukan untuk mengambil voucher BR1M tersebut?

    • ammboi says:

      Setahu saya, puan boleh pergi ke mana-mana tempat pengambilan voucher BR1M atau sebaiknya puan call adun kawasan berkenaan.
      Jika tak tahu no adun berkenaan pun rujuklah pada pihak sekolah terbabit.

  59. zarina says:

    @ammboi

    TERIMA KASIH blog anda sgt membantu