PENCEN BARU PESARA TENTERA BERMULA HUJUNG BULAN INI

| 07/02/2012 | 8 Comments

PENCEN BARU PESARA TENTERA BERMULA HUJUNG BULAN INI | Seramai 100,300 pesara tentera akan menikmati kadar pencen baru dengan kenaikan antara 2.5 hingga lapan peratus yang akan dibayar secara berperingkat mulai hujung bulan ini. Kadar baru turut membabitkan waris pesara tentera yang layak, termasuk isteri dan anak, akan ditentukan berdasarkan pemindahan gaji akhir penjawat awam ketika bersara atau tamat perkhidmatan.

Pelarasan pencen pesara itu dilaksanakan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Jabatan Hal Ehwal Veteran (JHEV) Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di bawah skim saraan baru ATM. Skim saraan baru itu sejajar pelarasan pencen membabitkan lebih 600,000 pesara kerajaan seperti diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dalam Bajet 2012 membabitkan peruntukan RM600 juta, selaras dengan pelaksanaan Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).

Ketua Pengarah JHEV, Mejar Jeneral Datuk Zulkiflee Mazlan, berkata seramai 20,000 pesara yang menamatkan perkhidmatan selepas 1 Oktober 2004 akan menerima bayaran pencen dengan kadar baru itu, selewat-lewatnya hujung bulan ini. Manakala baki 80,300 pesara atau penerima pencen sebelum tarikh itu akan diselaraskan selepas mendapat kelulusan penggunaan jadual gaji baru yang diluluskan di bawah SBPA ATM dan sifir pemindahan gaji oleh JPA. Katanya, JHEV sebelum ini membayar pencen pesara berdasarkan dua jadual gaji matriks di bawah Skim Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang bermula Oktober 2004. Tambah beliau lagi, di bawah skim saraan baru, JHEV akan membuat penyelarasan bayaran tunggakan bagi kadar pencen baru yang berkuat kuasa Januari 2012. Peruntukan kewangan bagi kenaikan pencen itu akan disediakan JPA. – BHarian Online


Tags: , , , ,

Category: INFO SEMASA

Comments (8)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. dahlan osman says:

    bagaimana orang yang lama berhenti naik juga ke dan orang yang tidak berpencen juga jangan dilupakan jasa jasa mereka

  2. Roslee arif says:

    Mohon kerajaan mempertimbangkan cadaangan membayar separuh dari pembayaran semasa berkhlmatan dulu.contoh duit ahli dan kerajaan .macam berpencen cuma dapat duit ahli je.duit kerajaan tak dapat .minta pihak Jhev pertimbangan.

    • X hapah2 says:

      Kenapa bila berpencen dpt duit ahli aja..duit kerajaan xdpt sedangkan pegawai dlm atm bila berpencen kiri/ kanan dia sapu dh x mrncarum ltat dpt juga duit pencen apa certa..kena lah bersikap adil dlm berurusan dgn ahli..

    • X hapah2 says:

      Kenapa bila berpencen dpt duit ahli aja..duit kerajaan xdpt sedangkan pegawai dlm atm bila berpencen kiri/ kanan dia sapu dh x mrncarum ltat dpt juga duit pencen apa certa..kena lah bersikap adil dlm berurusan dgn ahli..

  3. Anonymous says:

    Saya merasakan sistem pencen perlu diperbaharui sesuai dengan kos sarahidup dan ekonomi yang semakin mebebankan pesara.JHEVsebagai badan yang membela nasibpesar sepatutnya perlu lebih peka dalam membela nasib pesara.mengapa JHEV hsnya bertindak selepas PAHLAEAN bersuara.fikirkan lah kalau RM 1,600.dikira miskin tegar.mengapa selepas PAHLAWAN membuat kenyataan baru kecoh nak naikkan pencen.sebelum ni mungkin JHEV rasa tak perlu naik.sebab tak ada suara yang mengutarakan perkara ini.baru buka mata bila pahlawan bersuara.secara umumnya indah kabar dari rua.

    • koo cc says:

      I fully agreed with you,JHEV should help to restore pension adjustment with every salary review by the government.,Our country is pushing to become a high income nation which means cost of living also become high so to survive with only 2% adjustment since this current PM leads the cabinet

  4. geng pesara sarawak says:

    kami pesara sangat bersetuju kerajaan memang tak adil tentang pembayaran carum,kenapa pegawai atm sahaja diberi kemudahan kami peringkat bawahan tak ada jasa ka sepanjang perkhidmatan kami kami sangat kecewa renung renuglah

  5. abu bakar b muhamad says:

    Dengar berita skim pencen baru , bila bayar, kalau masa terdekat ,berapa dekatnya? ,mana tahu ,tak sukat pun ,jangan sampai terlena menunggunya,pencen lama sejak tahun 1996 lagi,setelah berkhidmat 26tahun ,mana tidaknya masuk tentera tahun 1970 lagi, masa tu gaji rekrut RM60/ saja,bila tamat rek dapat lah gaji RM90/,bila dah pencen teringin pula nak berjalan/bersiar-siar tapi tak cukup duit ,maka tinggal lah kenang-kenangan saja.Nak beli ubat/supplementery pun minta duit dengan anak-anak ,mujur la anak perihatin,anak askar kan perihatin dan berdisplin,bolih bantu ayah,mana tidaknya dia pun hidup susah zaman dulu,Alhamdulilah ,masih sihat lagi,usia dah masuk dalam kumpulan sudsidi,65tahun ,teringgin juga nak hidup senang dengan skim pencen baru ,lega lah sikit,dulu susah ,mana lah tahu usia otai yg emas ni dapat kesenangan,sapa tahu.dulu kita gadai nyawa untuk dapat duit,sekarang tak payah dah ,melalui online pun dah jadi jutaan.itu era sekarang ,zaman kita dulu mana boleh bagitu ,negara tak aman,setelah negara aman bagilah sedikit bahagian pada mereka yg sanggup pertaruhkan nyawa untuk dapatkan sesuap nasi dan membesar zuriat-zuriat nya,untuk tidak pupus ditanah air ini,

Leave a Reply

Your email address will not be published.