GRUP WHATSAPP REUNION PUNCA KERUNTUHAN RUMAH TANGGA?

| 10/04/2017 | 0 Comments

Hari ini ammboi tertarik untuk berkongsi mengenai cerita grup WhatsApp. Ada banyak sebenarnya jenis grup WhatsApp. Antaranya grup pejabat, rakan (sama jantina), taman perumahan, sekolah anak dan sebagainya.

Namun berdasarkan kepada satu sumber, ada satu grup WhatsApp yang bahaya dan boleh menjejaskan rumah tangga jika tersalah langkah. Ia adalah grup WhatsApp pertemuan semula (rakan-rakan lama) atau lebih popular dipanggil reunion.

Seperti yang kita maklum, reunion mungkin bukan sesuatu yang asing hari ini kepada golongan muda atau warga berumur.

Ada berpendapat reunion ini mengeratkan kembali silaturahim yang lama terputus, namun ada pula berpendapat ia jalan ke arah kecurangan dan maksiat.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Setiap orang mempunyai kisah tersendiri mengenai reunion seperti bertemu pasangan hidup, ‘tambah cawangan’ dan keruntuhan rumah tangga akibat orang ketiga.

Bagi Azuan (bukan nama sebenar), 23, rumah tangga ibu dan ayahnya musnah angkara orang ketiga iaitu bekas kekasih bapanya sewaktu di universiti.

Semuanya bermula apabila bapanya menghadiri majlis reunion dua tahun lalu dan berada dalam grup WhatsApp rakan-rakannya.

“Seingat saya ketika itu, ayah pergi bersama mak ke majlis tersebut. Pulang dari majlis, mak ada maklumkan bekas kekasih ayah turut serta.

“Saya tanya mak, wanita itu ada tegur ayah? Mak jawab ada tapi bertegur sebagai seorang kawan lama seperti orang lain,” katanya.

Kata Azuan, ayahnya juga pesan jangan risau sebab bekas kekasihnya juga sudah berkeluarga.

Menjadi kelaziman selepas majlis reunion pertama, grup WhatsApp akan wujud dan pelbagai topik bermula dari kisah belajar sehingga berkongsi kehidupan seharian.

Lebih parah apabila perbualan bertukar kepada sesuatu yang tidak dijangka iaitu perkongsian kisah atau gambar lucah.

Menurut Azuan, ayahnya kerap menghabiskan masa dengan telefon bersama rakan grup WhatsApps alumninya itu dan dia pernah lihat sewaktu ayahnya sibuk menaip.

Namun, ada perkara lain di sebalik grup itu iaitu mula berhubung semula dengan bekas kekasihnya secara peribadi.

“Saya tidak tahu siapa yang mula menghubungi siapa. Tapi kelakuan ayah berubah sekelip mata. Telefon sentiasa di tangan ayah sepanjang masa.

“Kalau duduk tengok televisyen bersama keluarga, tiba-tiba ayah bangun dan keluar rumah. Pernah saya tanya kenapa ayah letakkan nombor pin keselamatan pada telefonnya sedangkan sebelum ini tidak. Alasan yang diberikan adalah banyak urusan kerja dalam telefonnya itu,” ujarnya.

Jelas Azuan, perubahan ketara bapanya, daripada seorang penyayang kepada individu yang mengabaikan tanggungjawab.

“Mak pernah tanya kenapa asyik dengan telefon, kenapa berahsia sampaikan sewaktu mengemas bilik mak alihkan telefon dari atas katil ke atas meja, ayah marah sampai keluarkan kata-kata kesat dengan alasan tidak mahu barang peribadi miliknya diganggu,” katanya.

Melihat kelakuan pelik bapanya itu, Azuan mula menyiasat latar belakang bekas kekasih bapanya itu menerusi media sosial.

“Carian saya di media sosial mendapati wanita berkenaan berstatus janda dan status yang dimuat naik di Facebooknya menunjukkan dia sedang bercinta dengan seseorang. Saya syak dia sedang hangat bercinta dengan ayah.

“Saya maklumkan pada mak, mak kata dia syak perkara itu sejak awal perubahan ayah. Mak pernah tanya kenapa ayah berubah, tapi ayah marah dan tuduh mak sengaja timbulkan isu,” katanya.

Keadaan keluarganya bertambah buruk apabila ayah menyatakan hasrat untuk berkahwin dengan bekas kekasihnya itu.

“Mak tidak dapat menerima keadaan itu dan meminta supaya menceraikannya sekiranya ayah mahu meneruskan hasrat berkahwin lain.

“Ayah tetap teruskan hasratnya dan mak membawa diri pulang ke kampung. Kami adik-beradik tinggal bersama mak,” katanya.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Berdasarkan kepada kisah di atas, punca masalah timbul adalah dari reunion dengan rakan lamanya sehingga timbul semula kenangan lama dengan bekas kekasihnya.

Jadi, adakah reunion dan grup WhatsApp reunion ini wajar dielakkan demi menjaga keharmonian rumah tangga?

Apa pandangan anda? Jom kita kongsikan dalam ruangan komen / Facebook komen dibawah.

Sumber: Sinar Harian | Olahan semula: Ammboi


Tags: , , , , ,

Category: FEATURED, INFO SEMASA, VIRAL TERKINI

Leave a Reply

Your email address will not be published.