Tags Posts tagged with "najib"

najib

0 131

Bajet 2014 Dibentang 25 Oktober 2013 – Perdana Menteri | Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan bahawa pembentangan Bajet 2014 di Parlimen akan diadakan pada 25 Oktober 2013 ini. Selain itu, beliau juga mengumumkan penubuhan Jawatankuasa Dasar fiskal yang dipengerusikan olehnya bertujuan mengurangkan defisit fiskal, mengukuhkan kewangan awam dan memastikan kemampanan fiskal jangka panjang.

2 105

Kenyataan Penuh Perdana Menteri Mengenai Serangan Pasukan Keselamatan Negara Di Lahad Datu Pada 5 Mac 2013 | Langkah untuk buat rundingan dan mengusir keluar penceroboh di Lahad Datu secara aman nampaknya gagal. Sebaliknya kita kehilangan nyawa 8 anggota keselamatan semasa ‘melayan karenah’ penceroboh yang mengelar mereka sebagai Tentera Sultan Sulu.

0 70

Majlis Pelancaran Skim Persaraan Swasta Oleh Perdana Menteri Malaysia | Datuk Seri Najib Razak sebentar tadi melancarkan komponen akhir Skim Persaraan Swasta menerusi penubuhan Pentadbir Pencen Swasta. Perdana Menteri berkata pembangunan industri pencen swasta amat penting bagi memenuhi keperluan persaraan semua rakyat. Beliau berharap dapat memastikan semua generasi Malaysia mempunyai simpanan aset kewangan yang mencukupi bagi membolehkan mereka menikmati sepenuhnya persaraan mereka nanti.

1 87

Jose Mourinho menyifatkan pemilihan pemain muda negara Nazmi Faiz Mansor mewakili S.C Biera Mar sebagai satu keputusan yang tepat kerana Liga Portugal mampu memberikan banyak pengalaman kepada pemain berusia 17 tahun itu. Menyifatkan liga Portugal mempunyai pengaruh kuat bola sepak Brazil, jurulatih yang berasal dari Setubal itu berkata, Nazmi akan mempelajari variasi taktikal dan teknik yang boleh meningkatkan tahap permainannya.

ISU BONUS DAN KENAIKAN GAJI KAKITANGAN AWAM 2011 DALAM BAJET 2012 : KERAJAAN IKUT KEMAMPUAN | Nampaknya Isu Bonus dan Kenaikan Gaji Kakitangan Awam 2011 dalam pembentangan Bajet 2012 pada 7 Oktober nanti sudah menjadi isu hangat di kalangan kakitangan awam dan juga yang takde kena mengena dengan penjawat awam pun. Bagi kakitangan awam, mereka berasa tidak sabar menunggu hari berkenaan kerana ia merupakan salah satu kelebihan dan kepriharinan kerajaan kepada kakitangannya dalam menghadapi beban kewangan yang semakin meningkat.

Bagi mereka yang tidak ada kena mengena dengan penjawat awam pula, mereka merasakan bonus dan kenaikan gaji kepada kakitangan awam adalah satu pembaziran sedangkan mereka sendiri susah nak naik gaji dan risau dengan kemungkinan kenaikan harga barangan sekiranya gaji kakitangan awam dinaikkan. Bagi ammboi itulah pro dan kontranya. Perkara ini sudah semestinya dikaji dengan terperinci oleh kerajaan dan sebarang keputusan kerajaan ammboi sambut dengan hati yang terbuka. Anda boleh baca berita lanjut berkenaan ulasan Perdana Menteri dibawah.

CUEPACS RAMAL PERDANA MENTERI UMUM KENAIKAN GAJI KAKITANGAN AWAM 7 OKTOBER 2011 | Nampaknya isu kenaikan gaji kakitangan awam semakin tersebar luas. Perkara ini sememangnya amat dinantikan oleh lebih 1 juta kakitangan awam setelah kedudukan gaji mereka masih belum dilaraskan sejak 2007. Peningkatan ekonomi amat membebankan dan ia memerlukan ‘majikan’ kakitangan awam untuk bertindak membantu meringankan beban mereka.

Apa yang menyedihkan kakitangan awam ialah tindakan sesetengah pihak yang mempertikaikan kenaikan gaji kakitangan awam ini kerana hak mereka yang tiada pembelaan. Ammboi rasa sikap berkenaan kurang wajar dan kakitangan awan dengan CUEPACS memang berhak menuntut penyelarasan gaji berdasarkan kerajaan adalah ‘majikan’ kakitangan awam. Mereka ni juga mempertikaikan tentang hak dan keistimewaan yang diterima kakitangan awam. Tambah lagi mengatakan satu pembaziran bayar gaji kepada kakitangan kerajaan dan membazir wang rakyat lagi. Kalau diorang yang dapat kerja kerajaan ammboi rasa diorang jugak terhegeh-hegeh. Dah nasib tak dapat tu sabar ajelah. Janganlah nak iri hati lagi busuk hati pulak yer. Dan kena faham-fahamlah siapa majikan pihak yang berkenaan tu yer, mintak ler naik gaji jugak kalu boleh. Baca cerita lanjut dibawah.

BAJET 2012 | KERAJAAN KAJI BONUS LUMAYAN ATAU KENAIKAN GAJI KEPADA KAKITANGAN AWAM | Memetik dari info laman blog CUEPACS melaporkan Datuk Seri Najib Razak sedang mempertimbangkan bonus lumayan atau kenaikan gaji bagi 1.3 juta kakitangan kerajaan — bakal diumumkan menerusi Bajet 2012 untuk menangani kenaikan kos sara hidup dan juga menjamin sokongan tenaga kerja sektor awam pada pilihan raya umum ke-13.

Jika perkara ini benar maka ia mungkin satu berita gembira buat kakitangan awam dan sudah pasti isu ini amat tidak disukai kakitangan swasta keseluruhannya. Namun dengar cerita, kerajaan juga sedang mengkaji langkah untuk menetapkan gaji minima bagi kakitangan swasta. Jadi, janganlah nak bising-bising lagi yer. Berita ni pun belum tentu kesahihannya lagi. Tunggu dan lihat Bajet 2012 7 Oktober 2011 nanti. Baca berita lanjut seterusnya.