Jika kita sebut tentang tempat menarik di Malaysia mahupun di luar negara, pasti kita membayangkan lokasi seperti tempat bersejarah, tempat makan menarik dan sebagainya. Tidak kurangnya juga dengan satu negara luar ini iaitu Valencia.

Keunikan Valencia Sepanyol seperti suasana tepi pantai yang mengasyikkan, bandar pelabuhan Mediterranean yang indah, sinaran matahari di bahagian selatan, plaza-plafon sawit di kota ini dan lain-lain lagi sangat menakjubkan untuk anda lihat.

Sebagai bandar yang sangat kaya dengan warisan budaya dan tamadun kehidupan, terdapat beberapa perkara yang amat mengagumkan di sini seperti monumen bersejarah, Pertukaran Silk abad ke-15, Istana Marquise abad ke-18 dan Muzium Seni Halus.

Namun, Valencia telah memasuki abad ke-21 dengan nafas baru dan pembangunan moden terkini. Institut Seni Moden yang rapi, bersama-sama dengan Kota Seni dan Sains futuristik membuatkan semua para pelancong teruja untuk berkunjung ke sini.  Mari lihat 10 tempat menarik di Valencia yang pastinya bakal membuatkan anda teruja ketika bercuti.

1. Ciudad de las Artes y las Ciencias

tempat menarik di valencia

Imej via [flickr]

Jika ada diantara anda merupakan penggemar hasil seni unik atau kreatif, anda boleh menyelami dunia seni dan sains yang menarik di kompleks futuristik ini di pinggir Valencia. Ciudad de las Artes y las Ciencias adalah salah satu pusat Eropah yang paling mengagumkan dan dikhaskan untuk pameran kebudayaan seni dan sains.

Dengan jarak dua kilometer di sepanjang Sungai Turia, tempat menarik di Valencia ini merangkumi beberapa contoh seni bina avant-garde yang direka khas oleh arkitek bernama Santiago Calatrava dan Félix Candela. Kompleks Ciudad juga mempunyai enam bcabang utama.

Antaranya adalah  Pawagam IMAX Hemisfèric yang menayangkan filem digital, kemudian Kawasan landskap Umbracle dengan pandangan yang sangat baik. Kemudian Príncipe Felipe Science Museum, sebuah muzium sains interaktif yang Akuarium Oceanogràfic Reina Sofía rumah Opera dan juga Ruang konsert Agora. City of Arts and Sciences juga ada menganjurkan persidangan dan pameran  yang berkaitan dengan topik sains dan seni kreative.

2. Festival Las Fallas

tempat menarik di valencia

Imej via [spanish-fiestas]

Padasetiap tahun bulan Mac, Valencia akan menjadi tempat perayaan  atau sesuatu festival semasa iaitu dipanggil Fiesta de San José (Hari Perayaan Saint Joseph). Perayaan yang sangat meriah ini dikatakan direkai oleh pemasangan kreatifnya yang dipanggil fallas, terapung besar yang memaparkan gambar yang dibuat dari papier mâché.

Ciptaan perayaan meriah  ini ditubuhkan di jalan-jalan dan kemudian dibakar pada tengah malam pada hari terakhir pesta. Akan kelihatan di langit cahaya cahaya warna warni dan dihiasi keceriaan kanak kanak riang serta para pelancong yang berada di sekitar kawasan perayaan merayai pesta festival berkenaan.

Kebiasaan ini berasal dari Abad Pertengahan, apabila tukang kayu dan tukang-tukang lain akan membakar sisa kayu dan bahan lain pada hari perayaan Saint Joseph.  Museo Fallero (Muzium Fallas) adalah tempat menarik di Valencia bagi anda merasai pengalaman menarik.  Tempat ini terletak di Plaza Monteolivete 4, Valencia.

3. Oceanogràfic Valencia

tempat menarik di valencia

Imej via [viator]

Tidak seperti di kawasan lain, Oceanorgrafic of Valencia mempunyai bangunan yang menarik yang direka oleh arkitek Félix Candela. Reka bentuk banggunan ini adalah  sebagai sebahagian daripada Bandar Seni dan Sains yang menempatkan akuarium terbesar di Eropah.

Sebenarnya ianya adalah kompleks untuk beberapa bangunan, masing-masing khusus untuk salah satu ekosistem laut dan persekitaran yang  penting di bumi. Tempat menarik di Valencia ini mengalami tahap suhu yang baik dan Tropika, Lautan, Mediterania, Antartika, Arktik dan Kepulauan, Laut Merah serta tanah yang lembab. Terdapat lebih daripada 500 jenis spesies laut dan lebih 45,000 makhluk laut berada di bawah air.

Paling dramatik, terdapat terowong, di mana pengunjung boleh berjalan-jalan dalam keadaan di kedua-dua belah dan di bahagian atas kepala mereka dapat melihat segala jenis haiwan berenang berenang.  Terdapat beberapa jenis haiwan laut seperti paus beluga, singa laut, penguin, walrus, anjing laut, penyu, dan ikan lumba-lumba.

Anda boleh bersama-sama menonton kehidupan laut, melayari paya bakau, tanah rawa, hutan kelapa dan persekitaran tanah lembap yang lain dengan spesies tumbuhan asli mereka. Jika anda kelaparan setelah melayari tempat tempat menarik ini, anda  boleh menikmati hidangan di restoran bawah air yang dikelilingi oleh akuarium gergasi.Sangat menakjubkan. Lokasi ini terletak di Autopista del Saler 5, Valencia.

4. La Lonja de Seda

tempat menarik di valencia

Imej via [istockphoto]

Suasana, struktur dan banggunan Gothic yang indah serta unik  ini dibina pada abad ke-15. Ia merupakan petempatan untuk bandar yang bernama Sutera Pertukaran yang terkenal dalam kalangan pedagang. Salah satu contoh terbaik seni bina awam Gothic di Eropah, bangunan ini menyerupai seperti sebuah istana zaman pertengahan dengan menara luaran dan menara yang menggerunkan.

Namun, ia agak unik, tidaklah begitu seram bila disebut gothic, tetapi sangat menarik untuk diterokai. Bangunan ini menampilkan pintu-pintu yang dihias dengan reka bentuk mewah dan moden. Ketika ini, tingkap hiasan, dan gargoyle (makhluk-makhluk yang diukir yang menakutkan berfungsi sebagai pengairan air).

Dewan utama mempunyai vaulting bintang yang kaya dengan tiang berpintal. Pengunjung boleh menaiki tangga setinggi 144 batu anak tangga  dari tangga helikopter menara itu. Dari bahagian atas menara pula, terdapat satu pemandangan bandar yang sangat menakjubkan. Tarikan ini terbuka kepada orang awam setiap hari. Pada hari Ahad, La Lonja digunakan sebagai tempat pameran duit syiling dan pam.

5. Mercado Central

tempat menarik di valencia

Imej via [spanishsabores]

Asal nama tempat menarik di Valencia ini adalah Lonja. Mercado Sentral adalah sebuah kawasan pasar yang sangat luas dan dibina pada tahun 1928. Banggunan Art Nouveaou dihias dengan ajulejos iaitu seramik yang amat khas pada abad ini.

Dewan ini mengandungi 1300 gerai gerai kecil pasar dimana vendor vendor menjual segala jenis makanan, buah buahan segar,sayur sayur yang segar dan beberapa jenis produk yang berada di rantau Valencia dan kawasan sekitar Sepanyol yang lain. Dewan dinding atau siling di pasar ini mempunyai fasad baroque yang indah dan lukisan siling yang indah dicipta oleh Palomino pada tahun 1700. Lokasi Mercado Sentral ini bertempat di Plaza de Mercado, Valencia.

6.  Parroquia de San Nicolás de Bari y San Pedro Mártir

tempat menarik di valencia

Imej via [flickriver]

Dalam banyak-banyak struktur bangunan di Valencia ini, Parroquia de San Nicolás ini adalah  yang paling indah dari semua gereja-gereja Valencia.  Gereja ini didedikasikan untuk St. Nicholas dari Bari dan St. Peter Martir. Ia telah didirikan pada abad ke-13. Ia telah direka bentuk dan diubahsuai semula dalam gaya Gothic pada abad ke-15.

Anda boleh melihat bahagian dalamannya penuh dengan gaya Baroque. Hiasan-hiasan lain termasuklah ukiran dan ukiran lukisan yang direka oleh Antonio Palomino yang juga telah mereka bentuk struktur di Mercado Sentral ini.

Tempat menarik di Valencia ini adalah contoh terbaik di Valencia dari struktur Gothic asal yang menggabungkan dengan dekorasi Baroque. Pintu neo-Gothic yang menghadap ke Plaza de San Nicolás adalah tambahan abad ke-19. Sangat unik,dan amat menakjubkan!

7.  Catedral de Valencia dan Plaza de la Virgen

tempat menarik di valencia

Imej via [thousandwonders]

Lokasi ini adalah sebuah gereja yang direka bentuk seperti ala Gothic yang mulia dengan Menara Miguelete terpancar  di atas bandar. Bangunan ini juga dibina di atas tapak masjid Moorish yang lam iaitu pada abad ke-13. Tempat menarik di Valencia ini kemudiannya diubahsuai pada abad ke-17.

Bahagian luar banggunan ini juga menggabungkan unsur-unsur seni bina Romanesque, Gothic, dan Baroque yang asli. Dengan hiasan jubin yang berwarna biru sapeti langit seakan akan terang menghiasi kubah-kubah, ia merupakan ciri khas pemandangan langit Valencia.

Puerta del Palau adalah pintu masuk ke era Romanesque, sementara Puerta de los Apóstoles(Apostolik Doorway) bermula dari abad ke-15. Bahagian pedalaman mempunyai suasana inspirasi dengan siling kubahnya yang megah dan tingkap mawar yang menerangi ruang. Perbagai jenis kapel menghiasi struktur banggunan dengan karya seni yang unik, termasuk lukisan oleh Goya dan salib dengan Alonso Cano.

Kapel ini menggambarkan adegan 12 rasul di Syurga dan penobatan Perawan Maria. Perkara paling suci adalah peninggalan Holy Grail, artifak dari abad pertama yang dikatakan sebagai cawan digunakan oleh Jesus untuk melaksanakan Ekaristi Kudus. Ini adalah kepercayaan mereka. Namun disebalik segala mitos ini, bangunan ini adalah sangat unik dan anda perlu menerokai jika anda berkunjung ke sini.

8.  Bioparc Valencia

tempat menarik di valencia

Imej via [musement]

Bioparc ini mempunyai kebun binatang terbesar di Valencia. Ianya merangkumi keluasan 25 ekar di utara taman yang dicipta oleh pengalihan laluan River Turia. Landskap ini dicipta untuk menempatkan haiwan hampir dengan habitat asli mereka. 

Untuk pengetahuan anda. zoo yang merupakan tempat menarik di Valencia ini terkenal dengan koleksi besar haiwan Afrika. Persekitaran ini direka supaya para pengunjung segera merasa seolah-olah mereka telah diangkut ke Afrika kerana mereka melihat haiwan hampir tidak bebas dalam landskap yang tipikal untuk savannah, Madagascar, dan Afrika Khatulistiwa.

Dengan mengasingkan spesies yang berlainan, mereka tinggal bersama spesis seperti mereka di persekitaran asli mereka.  Gorillas mendiami hutan khatulistiwa yang padat, sementara hippopotami dan buaya sejuk di dalam air. Bioparc secara aktif bekerjasama dengan sumber bagi pemuliharaan hidupan liar, menggunakan panel solar untuk memanaskan air dan mengitar semula lebih daripada 95 peratus daripadanya.

9.  Palacio del Marqués de Dos Aguas (Muzium Seramik)

tempat menarik di valencia

Imej via [minube]

Tempat menarik di Valencia ini berdekatan dengan Gereja San Martín. Ia adalah Palacio del Marqués de Dos Aguas yang merupakan sebuah rumah besar abad ke-18 amat menakjubkan. Istana Marquise terkenal dengan bangunan yang dihiasi dengan penuh dengan pintu alabaster yang diukir secara hias.

Kini, istana bangsawan ini menempatkan rumah Muzium Seramik Kebangsaan, yang dibuka pada tahun 1947. Muzium ini mempersembahkan lebih dari 5,000 contoh tembikar tradisional dari Valencia dan kawasan sekitarnya, azulejos (seramik berwarna biru) dari Teruel, dan faience (tembikar kaca) dari Toledo dan Seville.

Barang-barang menarik lain yang dipamerkan di sini termasuklah tembikar kuno Yunani, Rom, dan Arab, porselin halus dari China dan Jepun dan kepingan-kepingan moden oleh Mariano Benlliure dan Picasso. Kemuncak koleksi barang di sini adalah dapur Valencian abad ke-19 yang dilengkapi dengan jubin tradisional.

10. Muzium Seni Halus

tempat menarik di valencia

Imej via [flikr]

Muzium Seni Halus ini merupakan tempat menarik di Valencia boleh anda kunjungi. Ia adalah rumah bagi warisan seni di kawasan Valencia. Muzium ini memaparkan penemuan arkeologi, lukisan dan ukiran. Kebanyakan koleksi seni di dalam muzium ini memfokuskan pada karya-karya seniman Valencia, dari zaman pertengahan hingga zaman moden.

Pelbagai jenis seni Valencian abad ke-19 dan ke-20 boleh dilihat di sini. Antara karya-karya yang paling berharga di muzium ialah karya altar abad ke-14 dari Fray Bonifacio Ferrer (seorang penganut Valenzuela) dan satu triptych Semangat oleh Hieronymus Bosch.  Lukisan Valencian lain adalah Perjamuan Terakhir dan Saint Bruno oleh Francisco Ribalta dan Saint Jerome oleh Jusepe de Ribera.

Diepanyol  ini terutama di Valencia mempunyai pelbagai jenis tempat lagi yang sangat menarik,s angat unik untuk diterokai.Jika diceritakan lagi bertambah banyak lagi yang boleh dikongsikan dan tidak akan sampai kepenghabisan palin terakhir.Jadi demikian 10 tempat paling menarik di Valencia yang sangat menarik dan wajb untuk anda menarokai dan 

Itulah dia tempat menarik di Valencia yang boleh anda kunjungi sebagai destinasi percutian terkini. Jika anda ingin merasai keunikan, kepelbagaian budaya dan sebagainya, Valencia le Sepanyol adalah tempatnya.  Jom baca juga tempat menarik di Vienna Austria, tempat menarik di San Francisco dan tempat menarik di Ubud Bali. Semoga bermanfaat!

Rujukan: 

  1. worldtourismgroup
  2. gempak
  3. wikipedia

 

Penulis: Zushazrina Zulkifli

Avatar

Merupakan penulis bebas sepenuh masa yang suka berkongsi tips, ilmu dan penulisan di Malaysia.

Tinggalkan Komen!


Langgan Info Kami

Berkaitan


.